22:54 Формування мотивації навчальної діяльності учнів на уроках | |
Формування мотивації навчальної діяльності учнів на уроках Семінар-тренінг для вчителів
В Формулювання правил тренінгу: Мета: визначити основні правила роботи в групі, оптимальні для всіх учасників. Інструкція: тренер пропонує учасникам придумати правила роботи в групі або застосовує свої, підготовлені раніше. Правила повинні бути обов’язково написані на дошці або відображені на плакаті. Для прикладу використовуємо такі:
Вправа «Коло рук» Мета: підвищити рівень позитивних емоцій. Природно, що всі ми трохи хвилюємося від незвичної обстановки, яка зараз є у нас, тому я пропоную взятися за руки. Уявіть, що в кожного з вас горить вогник доброти, теплоти, ніжності, любові спокою; уявіть як він збільшується, його сила переходить у ваші руки, долоні, ви насичуєте самим позитивом тих, кого тримаєте за руки. Вам усім дуже легко й спокійно. Ви ціле потужне джерело позитиву й спокою. Візьміть собі часточку . Я хотіла б почути розповідь про ваші відчуття.
Ми сьогодні говоримо про тему, яка безпосередньо є однією із головних для нас - це навчальна діяльність. Мені хочеться на початку розповісти вам притчу про навчання. Жив – був Учень. І поставив Учень перед собою мету – навчитися всього й неодмінно в найкращих учителів світу. Учився він завжди сумлінно й завжди був кращим. Одного разу він зрозумів, що навчатися більше у свого вчителя немає чого. Він попрощався , але попросив порекомендувати йому ще кращого. І йому відповіли, що немає рівних учителю Вонгу. Довго шукав зустрічі Учень із цим учителем, сам став уже дорослим і досвідченим. Через 20 років добрався Учень до Гори Мудрості, де жив Вонг , але застав його уже на смертельному ложі. Єдине , що встиг запитати Учень: «Як стати найосвіченішою й найрозумнішою людиною». І Вонг йому відповів: « Знай , нещасний, що нікого й нічого навчити неможливо». Учень довго сидів на Горі Мудрості, міркуючи над останніми словами вчителя. Минуло ще багато років і сивочолий Учень, бавлячись на лавочці зі своїми правнуками, спостерігав, як діти грають у шахи. І звернувся із запитанням до наймолодшого: « Хто тебе навчив цієї гри?» І хлопчик весело відповів: «Хто мене може навчити ? Я сам захотів і навчився сам.» У ту ж саму мить Учень збагнув найбільшу таємницю, відповідь на яку він шукав усе своє життя. Я думаю, що дана притча є дуже повчальною для всіх нас. І слова сам захочу і сам навчуся мають стати девізом нашого життя. Вправа «Асоціативне гроно» Мета: визначити особисте ставлення до мотивації. Зараз ми будемо передавати кульку один одному й скажемо з ким або чим у нас асоціюється МОТИВАЦІЯ Слід звернути увагу учасників на те, що асоціації в усіх різні і найчастіше вони відображають особисте ставлення людини до проблеми, яка їх хвилює. Сьогодні ми уточнимо наші знання про мотивацію (види мотивів навчання, методи та шляхи мотивації навчальної діяльності).
?Вправа «Сліпий і поводир» Мета: вчити довіряти партнерові. Слово тренера. Дуже важливо в житті вміти довіряти одне одному, і не менш важливо виправдати довіру. Зараз ми попрацюємо в парах: одному учасникові зав'яжемо очі, а інший — буде його «поводирем»: він повинен вести «сліпого», допомагати йому долати перешкоди. А потім поміняємося ролями. Рефлексія: — Що ви відчували, коли були «сліпим»? — А коли були «поводирем»? — У якій ролі вам було важче? Чому? Ми вчителі, зараз ви є поводирями для ваших учнів у світ знань, вони вам довіряють, і дуже важливо виправдати їхню довіру.
Вправа «Пазли» Мета: уточнити теоретичні знання учасників щодо визначення поняття мотивації. На розрізнених аркушиках записані слова, що входять у визначення терміна мотивація. Серед них є зайві (інтелект, активність). Учасники мають правильно скласти визначення й прикріпити на дошці. Мотивація — це спрямованість учня до різнобічної навчальної діяльності.
Вправа «Створення образу учня з високою мотивацією до навчання» Мета: визначити риси учня з високою мотивацією до навчання. Інструкція: Тренер: «А тепер уявімо учня з високою мотивацією до навчання. Ви можете його намалювати, написати, які риси характеру йому притаманні». Кожена з груп презентує свій малюнок. Рефлексія:
Робота в групах. А. Визначення мотивів навчання Мета: уточнити знання про види мотивів навчання. Одна пара повинна визначити, що саме відносимо до пізнавальних мотивів, друга — до соціальних. Кожна група презентує свою думку. Підсумкове слово тренера.
До пізнавальних відносимо: • широкі пізнавальні мотиви, які полягають в орієнтації школярів на опанування нових знань; • навчально-пізнавальні мотиви, що полягають в орієнтації школярів на засвоєння способів одержання знань; • мотив самоосвіти, що передбачає спрямованість школяра на самостійне вдосконалення способів здобування знань. До соціальних відносимо: • широкі соціальні мотиви — це прагнення одер¬жувати знання, усвідомлення необхідності вчитися, усвідомлення соціальної необхідності; • вузькі соціальні мотиви полягають у прагненні зайняти певну позицію в спілкуванні з оточенням, бажанні самоствердитися, посісти місце лідера, впливати на інших; • мотиви соціальної співпраці полягають у тому, що учень не тільки хоче спілкуватись і взаємодіяти з іншими людьми, а й прагне усвідомлювати й аналізувати стосунки з іншими. Цей мотив є основою самовиховання.
Б. Визначення методів та шляхів мотивації навчальної діяльності на уроці Мета: уточнити методи та шляхи мотивації навчальної діяльності. Учасники продовжують роботу в парах. Кожна з пар визначає методи або шляхи мотивації навчальної діяльності, по закінченні роботи — презентація. Підсумкове слово тренера. Методи мотивації навчальної діяльності Емоційні: • заохочення; • осуд; • навчально-пізнавальна гра; • створення ситуації успіху; • стимулювальне оцінювання; • вільний вибір завдання; • задоволення бажань бути вагомою особистістю. Пізнавальні: • опора на життєвий досвід; • пізнавальний інтерес; • створення проблемної ситуації; • спонукання до пошуку алгоритмів рішень; • виконання творчих завдань; • використання інтерактивних технологій; • розвивальна кооперація. Вольові: • висунення навчальних вимог; • інформація про результати навчання; • формування відповідальності; • пізнавальне ускладнення (самооцінка діяль¬ності та її корекція); • прогнозування майбутньої діяльності; • контрольне оцінювання. Соціальні: • розвиток бажання бути корисним; • спонукання наслідувати сильну особистість; • створення ситуації взаємодопомоги; • пошук контактів і співпраці; • зацікавленість у результатах колективної праці; • взаємоперевірка. Шляхи мотивації навчальної діяльності: • бесіда; • створення ігрових ситуацій; • створення ситуацій успіху; • розвиток пізнавальних інтересів; • створення проблемної ситуації; • використання розвивальної кооперації (робота в групах); • використання творчих завдань; • використання технології «розумовий штурм»; • використання методу проектів.
Вправа «Вершина». Мета: письмово відобразити причини та шляхи підвищення інтересу до навчання в учнів. Інструкція. Тренер презентує малюнок зі зображення гори (вершини), як символічне подолання труднощів. Після цього учасники тренінгу записують на клейких кольорових аркушах таке: причини неуспішності учнів (тренер приклеює аркуші до підніжжя гори); як підвищити мотивацію учнів до навчання (приклеює на середину гори); чого досягне дитина, коли стане успішною, мотивованою (вершина гори). Вправа «Рюкзак, м'ясорубка, корзина» (На малюнках зображено рюкзак, м 'ясорубку, корзину для сміття.) Інструкція. Повернімося до наших очікувань. Я пропоную аркушики із записами ваших очікувань покласти в рюкзак, якщо ви взяли на цьому семінарі для себе щось корисне, у м'ясорубку — якщо вам потрібно щось обміркувати, і викинути в корзину, якщо вважаєте, що нічого корисного сьогодні ви не отримали. Підсумки заняття Підсумовуючи роботу на сьогоднішньому семінарі, закінчіть думку: • Сьогодні мене вразило... • Сьогодні мені згадалося... • Мені запам'яталося... • Мене дратувало... • Мене порадувало... Кожен обирає і закінчує фразу за власним бажанням.
| |
|
Всього коментарів: 0 | |