ПОРАДИ
для вчителів-предметників
Учителю української мови і літератури
- Формувати в учнів стійку мотивацію до вивчення української мови і літератури, іноземних мов, мов і літератур національних меншин, світової літератури, любові до української мови і культури, а також поваги до інших мов і культур.
- Ознайомлювати учнів із мовною системою і формувати на її основі базові лексичні, граматичні, стилістичні, орфоепічні, правописні уміння і навички.
- Виробляти в учнів уміння і навички в усіх видах мовленнєвої (аудіювання, читання, говоріння, письмо] та читацької діяльності, різних сферах спілкування (особистісна, публічна, освітня).
- Формувати комунікативну і літературну компетентності учнів.
- Ознайомлювати учнів зі здобутками художньої оригінальної та перекладної літератури.
- Формувати в учнів знання про специфіку художньої літератури як виду мистецтва, розвивати в них уміння і навички сприймати, аналізувати та інтерпретувати літературний твір у літературному та культурному контексті, взаємозв’язку з іншими видами мистецтва.
- Формувати в учнів мовленнєву і читацьку культури, творчі здібності, культуру ведення діалогу.
- Розвивати критичне мислення та естетичні смаки учнів.
- Формувати гуманістичний світогляд, духовний світ учня, його мораль, загальну культуру, особистісні риси громадянина України, який усвідомлює свою належність до світової спільноти.
- Розкривати учням роль та можливості математики у пізнанні та описанні реальних процесів і явищ дійсності, забезпечувати усвідомлення математики як універсальної мови природничих наук та органічної складової загальної людської культури.
- Розвивати логічне, критичне і творче мислення учнів, їхню здатність чітко та аргументовано формулювати і висловлювати свої судження.
- Забезпечувати оволодіння учнями математичною мовою, розуміння ними математичної символіки, математичних формул і моделей як таких, що дають змогу описувати загальні властивості об’єктів, процесів та явищ.
- Формувати в учнів здатність логічно обґрунтовувати та доводити математичні твердження, застосовувати математичні методи у процесі розв’язування навчальних і практичних задач, використовувати математичні знання і вміння під час вивчення інших навчальних предметів.
- Розвивати в учнів уміння працювати з підручником, опрацьовувати математичні тексти, шукати і використовувати додаткову навчальну інформацію, критично оцінювати здобуту інформацію та її джерела, виокремлювати головне, аналізувати, робити висновки, використовувати отриману інформацію в особистому житті.
- Формувати в учнів здатність оцінювати правильність і раціональність розв’язання математичних задач, обґрунтовувати твердження, розпізнавати логічно некоректні міркування, приймати рішення в умовах неповної, надлишкової, точної та ймовірної інформації.
- Розширювати в учнів знання про число (від вивчених у початковій школі натуральних чисел до дійсних); формувати культуру усних, письмових, інструментальних, точних і наближених обчислень.
- Формувати в учнів систему функціональних понять, умінь використовувати функції та їх графіки для характеристики залежностей між величинами явищ і процесів.
- Забезпечувати оволодіння учнями мовою алгебри, уміннями здійснювати перетворення алгебричних виразів, розв'язувати рівняння, нерівності та їх системи, моделювати за допомогою рівнянь реальні ситуації, пояснювати здобуті результати.
- Формувати в учнів уявлення про математичну статистику і теорію ймовірності як окремі науки, про особливості організації статистичних досліджень, наочне подання статистичних даних, визначення числових характеристик статистичного ряду, понять випадкової події та її ймовірності.
- Забезпечувати оволодіння учнями мовою геометрії, розвивати в них просторове уявлення, уміння виконувати геометричні побудови.
- Формувати в учнів знання про геометричні фігури на площині, їх властивості, а також уміння застосовувати вивчене у процесі розв'язування геометричних задач.
- Ознайомлювати учнів із способами і методами математичних доведень, формувати уміння використовувати їх у процесі навчання.
- Формувати в учнів знання про основні геометричні величини (довжина, площа, об’єм, міра кута), способи їх знаходження серед пласких і просторових фігур, уміння застосовувати здобуті знання у навчальних і життєвих ситуаціях.
Учителю історії
- Забезпечувати реалізацію можливостей розвитку учня як вільної особистості, здатної за допомогою набутих ключових та галузевих компетентностей ефективно самореалізовуватися в сучасному багатоманітному глобалізованому світі та брати участь у житті демократичної, соціальної, правової держави і громадянського суспільства, учитися протягом усього життя.
- Розвивати інтелект учнів, їхнє критичне та творче мислення, визначення конкретним учнем власної ідентичності як особистості, громадянина, члена родини, етнічної, релігійної, регіональної та локальної спільноти.
- Формувати в учнів почуття власної гідності, поваги до прав людини, гуманістичних традицій та загальнолюдських цінностей, здатності формувати власну етичну позицію та дотримуватися правил соціально відповідальної поведінки.
- Розвивати інтерес в учнів до історії як сфери знань і навчального предмета, власних освітніх запитів учнів і вміння їх задовольняти.
- Надавати учням системні знання про головні події, явища та тенденції в історії України та світу.
- Ознайомлювати учнів з духовними і культурними надбаннями та цінностями, істори- ко-культурними традиціями українського народу і цивілізації в цілому.
- Навчати учнів визначати, добирати та використовувати у процесі пошуку інформації про минуле різних видів історичних джерел, у тому числі текстових, візуальних та усних, артефактів, об'єктів навколишнього історичного середовища (музеїв, архівів, пам’яток культури та архітектури), а також інформаційно-комп'ютерних технологій.
- Формувати в учнів уміння представляти обґрунтовані та структуровані знання з історії, власне розуміння історії з використанням відповідного понятійного апарату та виважено розглядати контраверсійні і суперечливі теми.
Учителю інформатики
- Здійснювати пошук необхідної інформації з використанням пошукових і експертних систем, зокрема Інтернету.
- Створювати інформаційні об’єкти, фіксувати, записувати, спостерігати за ними і вимірювати їх, зокрема, в межах реалізації індивідуальних і колективних проектів.
- Висувати і перевіряти нескладні гіпотези навчально-пізнавального характеру, створювати, вивчати та використовувати інформаційні об'єкти.
- Використовувати засоби інформаційно-комунікаційних технологій для обміну інформацією, спілкування.
- Планувати, організовувати індивідуальну і колективну діяльність в інформаційному середовищі.
- Привчати учнів вивчати, аналізувати інформаційні процеси, що відбуваються у живій природі, суспільстві та техніці.
- Формувати в учнів уявлення про основи управління, прийняття рішень, основні принципи роботи засобів інформаційних технологій.
- Ознайомлювати учнів з інформаційним моделюванням.
- Розвивати алгоритмічне мислення учнів як засіб планування, організації діяльності.
- Формувати уявлення в учнів про роль інформатики та інформаційно-комунікаційних технологій у розвитку сучасної цивілізації, інформаційній інфраструктурі суспільства, про основні види засобів масової інформації (ЗМІ) та взаємодію людини зі ЗМІ.
- Висвітлювати юридичні та морально-етичні норми роботи з інформаційними даними та програмними продуктами.
- Давати уявлення про інформаційну безпеку суспільства та особистості.
- Навчати учнів виявляти та аналізувати інформаційні процеси в технічних, біологічних і соціальних системах.
- Навчати учнів будувати і використовувати інформаційні моделі, а також засоби опису та моделювання явищ і процесів.
- Формувати в учнів цілісне уявлення про розвиток матеріального виробництва, роль техніки, проектування та технологій у розвитку суспільства.
- Створювати умови для самореалізації, розвитку підприємливості та професійного самовизначення кожного учня.
- Прищеплювати вміння оцінювати власні результати предметно-перетворювальної діяльності та рівня сформованості ключових і предметних компетентностей.
Учителю природознавства
- Забезпечувати опанування учнями термінологічним апаратом природничих наук, засвоєння предметних знань та усвідомлення суті основних законів і закономірностей, що дають змогу зрозуміти перебіг природних явищ і процесів.
- Забезпечувати усвідомлення учнями фундаментальних ідей і принципів природничих наук.
- Розвивати в учнів досвід практичної та експериментальної діяльності, здатність застосовувати знання у процесі пізнання світу.
- Формувати в учнів ціннісні орієнтації на збереження природи, гармонійну взаємодію людини і природи, а також ідеї сталого розвитку.
- Учити учнів критично оцінювати споживацьке ставлення до об’єктів природи, протистояти недбалому ставленню.
- Формувати в учнів екологічно безпечну поведінку, почуття причетності до відповідальності за збереження природи.
- Ознайомлювати учнів зі станом екології в країні, області, районі.
- Заохочувати учнів до участі у заходах з охорони, захисту та примноження об'єктів природи.
Учителю трудового навчання
- Ознайомлювати учнів із виробничим середовищем, традиційними, сучасними та перспективними технологіями обробки матеріалів, декоративно-ужитковим мистецтвом.
- Розвивати в учнів інтерес до технологічної діяльності, трудових традицій українського народу.
- Плекати ставлення до праці як до однієї з найважливіших життєвих потреб.
- Формувати в учнів здатність розвивати надбання рідної культури з використанням засобів декоративно-ужиткового мистецтва.
- Розвивати в учнів досвід упровадження технологічної діяльності, партнерської взаємодії і ціннісних ставлень до трудових традицій.
- Розвивати технологічні уміння і навички учнів.
- Сприяти усвідомленню учнями значущості ролі технологій як практичного втілення наукових знань.
- Дбати про реалізацію здібностей та інтересів учнів у сфері технологічної
діяльності.
Учителю фізичної культури
- Поглиблювати знання учнів про власне здоров’я, фізичний розвиток, необхідність ведення здорового способу життя, безпечну поведінку, фізичну культуру особистості, взаємозв’язок організму людини з навколишнім природним середовищем.
- Формувати в учнів знання про здоров’я і безпеку, здоровий і безпечний спосіб життя, фізичну культуру.
- Підвищувати рівень рухової активності учнів.
- Удосконалювати життєво необхідні уміння та навички учнів, їхні вміння використовувати їх у навчальній та повсякденній діяльності.
«Мотивувати учнів дбайливо ставитися до власного здоров’я, занять фізичною культурою, удосконалювати фізичну, соціальну, психічну і духовну складові здоров'я.
- Сприяти усвідомленню учнями цінності життя і здоров’я, значущості здорового і безпечного способу життя та фізичної культури.
- Збагачувати власний досвід учнів щодо збереження здоров’я.
- Розширювати функціональні можливості організму учня шляхом цілеспрямованого розвитку природних здібностей, основних фізичних якостей.
- Готувати учнів до забезпечення власної безпеки та безпеки інших людей у надзвичайних ситуаціях мирного і воєнного часу, до служби у Збройних Силах та інших військових формуваннях.