menu

22:54
Формування мотивації навчальної діяльності учнів на уроках

Формування мотивації навчальної діяльності учнів на уроках

Семінар-тренінг для вчителів

 

В Формулювання правил тренінгу:

Мета: визначити основні правила роботи в групі, оптимальні для всіх учасників.

Інструкція:  тренер пропонує учасникам придумати правила роботи в групі або застосовує свої, підготовлені раніше. Правила повинні бути обов’язково написані на дошці або відображені на плакаті. Для прикладу використовуємо такі:

  • бути позитивними;
  • говорити по черзі;
  • бути активними;
  • слухати і чути кожного;
  • бути толерантними одне до одного;
  • діяти за принципом «тут і зараз».

 

Вправа «Коло рук»

Мета: підвищити рівень позитивних емоцій.

 Природно, що всі ми трохи хвилюємося  від незвичної обстановки, яка зараз є у нас, тому я пропоную взятися за руки.  Уявіть, що в кожного з вас горить вогник доброти, теплоти, ніжності, любові спокою; уявіть як він збільшується, його сила переходить у ваші руки, долоні, ви насичуєте самим позитивом тих, кого тримаєте за руки. Вам усім дуже легко й спокійно. Ви ціле потужне джерело позитиву й спокою. Візьміть собі часточку .

Я хотіла б почути розповідь про ваші відчуття.

  1. Вправа «Притча»

                Ми сьогодні говоримо про тему, яка  безпосередньо є  

                однією із головних для нас -  це  навчальна діяльність.

Мені хочеться на початку розповісти вам притчу про навчання.

Жив – був Учень. І поставив Учень перед собою мету – навчитися всього  й неодмінно в найкращих учителів світу.  Учився він завжди сумлінно й завжди був кращим. Одного разу він зрозумів, що навчатися більше у свого вчителя немає чого. Він попрощався , але попросив порекомендувати йому ще кращого. І йому відповіли, що немає  рівних учителю Вонгу. Довго шукав зустрічі Учень із цим учителем, сам став уже дорослим і досвідченим.  Через 20 років добрався Учень до Гори Мудрості, де жив Вонг , але застав його уже на смертельному ложі. Єдине , що встиг запитати Учень: «Як стати найосвіченішою й найрозумнішою людиною». І Вонг йому відповів: « Знай , нещасний, що нікого й нічого навчити неможливо».

Учень довго сидів на Горі Мудрості, міркуючи над останніми словами  вчителя.  Минуло ще багато років і сивочолий Учень,  бавлячись  на лавочці зі своїми правнуками,  спостерігав, як діти грають у шахи. І звернувся із запитанням до наймолодшого: « Хто тебе навчив цієї гри?» І  хлопчик весело відповів: «Хто мене може навчити ? Я сам захотів і навчився сам.» У  ту ж саму мить Учень  збагнув  найбільшу таємницю, відповідь на яку він шукав усе своє життя.

Я думаю, що дана притча є дуже повчальною для всіх нас. І слова сам захочу  і сам навчуся мають стати девізом нашого життя.

 Вправа «Асоціативне гроно»

  Мета: визначити особисте ставлення до мотивації.

Зараз ми будемо передавати кульку  один одному й скажемо з ким або чим у нас асоціюється МОТИВАЦІЯ

Слід звернути увагу учасників на те, що асоціації в усіх різні і найчастіше вони відображають особисте ставлення людини до проблеми, яка їх хвилює.

  Сьогодні ми уточнимо наші знання про мотивацію (види мотивів навчання, методи та шляхи мотивації навчальної діяльності).

 

?Вправа «Сліпий і поводир»

Мета: вчити довіряти партнерові.

Слово тренера. Дуже важливо в житті вміти довіряти одне одному, і не менш важливо виправдати довіру. Зараз ми попрацюємо в парах: одному учасникові зав'яжемо очі, а інший — буде його «поводирем»: він повинен вести «сліпого», допомагати йому долати перешкоди. А потім поміняємося ролями.

Рефлексія:

— Що ви відчували, коли були «сліпим»?

— А коли були «поводирем»?

— У якій ролі вам було важче? Чому?

 Ми вчителі, зараз ви є поводирями для ваших учнів у світ знань, вони вам довіряють, і дуже важливо виправдати їхню довіру.

 

 Вправа «Пазли»

Мета: уточнити теоретичні знання учасників щодо визначення поняття мотивації.

На розрізнених аркушиках записані слова, що входять у визначення терміна мотивація. Серед них є зайві (інтелект, активність). Учасники мають правильно скласти визначення й прикріпити на дошці.

Мотивація — це спрямованість учня до різнобічної навчальної діяльності.

 

Вправа «Створення образу учня з високою мотива­цією до навчання»

Мета: визначити риси учня з високою мотива­цією до навчання.

Інструкція:  Тренер: «А тепер уявімо учня з високою мо­тивацією до навчання. Ви можете його намалювати, написати, які риси характеру йому притаманні». Кожена з груп презентує свій малюнок.

Рефлексія:

  • Які почуття переважали, коли Ви малювали?
  • Чи багато таких учнів у вашій школі?
  • Чи можемо ми допомогти створити позитивну мотивацію?

  Робота в групах.

А. Визначення мотивів навчання

Мета: уточнити знання про види мотивів навчання.

Одна пара повинна визначити, що саме відносимо до пізнавальних мотивів, друга — до соціальних. Кожна група презентує свою думку.

Підсумкове слово тренера.

 

До пізнавальних відносимо:

• широкі пізнавальні мотиви, які полягають в орієнтації школярів на опанування нових знань;

• навчально-пізнавальні мотиви, що полягають в орієнтації школярів на засвоєння способів одержання знань;

• мотив самоосвіти, що передбачає спрямованість школяра на самостійне вдосконалення способів здобування знань.

До соціальних відносимо:

• широкі соціальні мотиви — це прагнення одер¬жувати знання, усвідомлення необхідності вчитися, усвідомлення соціальної необхідності;

• вузькі соціальні мотиви полягають у прагненні зайняти певну позицію в спілкуванні з оточенням, бажанні самоствердитися, посісти місце лідера, впливати на інших;

• мотиви соціальної співпраці полягають у тому, що учень не тільки хоче спілкуватись і взаємодіяти з іншими людьми, а й прагне усвідомлювати й аналізувати стосунки з іншими. Цей мотив є основою самовиховання.

 

Б. Визначення методів та шляхів мотивації навчальної діяльності на уроці

Мета: уточнити методи та шляхи мотивації навчальної діяльності.

Учасники продовжують роботу в парах. Кожна з пар визначає методи або шляхи мотивації навчальної діяльності, по закінченні роботи — презентація.

Підсумкове слово тренера.

Методи мотивації навчальної діяльності

Емоційні:

• заохочення;

• осуд;

• навчально-пізнавальна гра;

• створення ситуації успіху;

• стимулювальне оцінювання;

• вільний вибір завдання;

• задоволення бажань бути вагомою особистістю.

Пізнавальні:

• опора на життєвий досвід;

• пізнавальний інтерес;

• створення проблемної ситуації;

• спонукання до пошуку алгоритмів рішень;

• виконання творчих завдань;

• використання інтерактивних технологій;

• розвивальна кооперація.

Вольові:

• висунення навчальних вимог;

• інформація про результати навчання;

• формування відповідальності;

• пізнавальне ускладнення (самооцінка діяль¬ності та її корекція);

• прогнозування майбутньої діяльності;

• контрольне оцінювання.

Соціальні:

• розвиток бажання бути корисним;

• спонукання наслідувати сильну особистість;

• створення ситуації взаємодопомоги;

• пошук контактів і співпраці;

• зацікавленість у результатах колективної праці;

• взаємоперевірка.

Шляхи мотивації навчальної діяльності:

• бесіда;

• створення ігрових ситуацій;

• створення ситуацій успіху;

• розвиток пізнавальних інтересів;

• створення проблемної ситуації;

• використання розвивальної кооперації (робота в групах);

• використання творчих завдань;

• використання технології «розумовий штурм»;

• використання методу проектів.

 

Вправа «Вершина».

Мета: письмово відобразити причини та шляхи підвищення інтересу до навчання в учнів.

Інструкція.  Тренер презентує малюнок зі зображення гори (вершини), як символічне подолання труднощів. Після цього учасники тренінгу записують на клейких кольорових аркушах таке: причини неуспішності учнів (тренер приклеює аркуші до підніжжя гори); як підвищити мотивацію учнів до навчання (приклеює на середину гори); чого досягне дитина, коли стане успішною, мотивованою (вершина гори).

Вправа «Рюкзак, м'ясорубка, корзина»

(На малюнках зображено рюкзак, м 'ясорубку, корзину для сміття.)

Інструкція. Повернімося до наших очікувань. Я пропоную аркушики із записами ваших очікувань покласти в рюкзак, якщо ви взяли на цьому семінарі для себе щось корисне, у м'ясорубку — якщо вам потрібно щось обміркувати, і викинути в корзину, якщо вважаєте, що нічого корисного сьогодні ви не отримали.

 Підсумки заняття

Підсумовуючи роботу на сьогоднішньому семінарі, закінчіть думку:

• Сьогодні мене вразило...

• Сьогодні мені згадалося...

• Мені запам'яталося...

• Мене дратувало...

• Мене порадувало...

Кожен обирає і закінчує фразу за власним бажанням.

 

 

Переглядів: 1758 | Додав: Школа | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: